Wajong terugwerkende kracht

  • Madelief89

    Zojuist gebeld door het UWV. Het blijkt dat ik Wajong krijg met terugwerkende kracht en namelijk vanaf oktober 2007.

    Het geeft mij een dubbel gevoel en kan het ook bijna niet geloven.

    Aan de man die ik aan de telefoon had heb ik gevraagd hoe hoog dat bedrag dan is wat ik met terugwerkende kracht krijg. Dit wilde hij niet vertellen, ik moest maar wachten op de brief die ik daarover krijg. Als ik vanaf oktober 2007 het bedrag bereken wat ik nu elke maand ga ontvangen kom ik uit op ongeveer 75000 euro. Dit lijkt mij wel heel erg veel. Is er hier iemand die ervaring heeft met Wajong met terugwerkende kracht. De brief verwacht ik pas over een week of twee en ik ben nu wel heel erg nieuwsgierig.

  • rmtk

    Volgens mij krijg je maximaal 1 jaar met terug werkende kracht, maar als je het hele bedrag krijgt zou ik er van genieten en een stuk opsparen. Ben ook wel benieuwd of zoiets meetelt als vermogen (lijkt me niet). Geniet er van :D

  • wachtende

    en leg een groot gedeelte apart voor de naheffing die de belasting je gaat opleggen.

  • rmtk

    De nieuwe WAJong kan je in ieder geval niet krijgen met terugwerkende kracht. Je hebt dus dit jaar een WAJong gekregen onder de oude WAJong regels?

  • Madelief89

    Denk inderdaad dan dat ik onder de oude regels val.

    Heb de Wajong dit jaar aangevraagd dus zou zeggen nieuwe regels maar ze hebben het over terugwerkende kracht vanaf 2007.

    2007 Was nog de oude Wajong.

  • rmtk

    Dat zou je inderdaad zomaar een smak geld kunnen krijgen! Mijn zus had ook recht op de WAJong en was ook voor haar 18e al AO (en eigenlijk ook onder oude WAJong moeten vallen) maar ze kreeg helemaal niets met terugwerkende kracht. En als ze wel iets zou krijgen was het maximaal 1 jaar werd haar verteld. Ik ben benieuwd hoeveel je gaat ontvangen en of je daar een stuk van moet inleveren bij de belastingdienst (ik weet dat niet zo zeker). Het zou raar zijn als je er belasting over moet betalen omdat het gewoon je inkomen is waar je recht op had. Hou ons op de hoogte als je wilt!

  • Madelief89

    Zal jullie op de hoogte houden.

    Ben zelf ook zo nieuwschierig!

    Het gaat om een hoop geld.

  • chaviers

    Dit was bij meerdere Wajongers zo, de belasting zal een paar duizend euro zijn. Dus zet dat apart, anders kom je later in de problemen.

  • j96

    Dat kan toch helemaal niet meer, met terugwerkende kracht??? Overal lees/las ik dat dat sinds 1/1/2010 niet meer mogelijk is.

    Mijn situatie is volgens mij een beetje vergelijkbaar - vorig jaar voor het eerst een wajong-uitkering aangevraagd en gelijk gekregen. Ik ben nu 35 en daarvoor had ik uberhaupt geen uitkering maar ik ben er nooit vanuit gegaan dat ik iets met terugwerkende kracht zou kunnen krijgen.

    Wat zeggen ze dan tegen jou dat het bij jou ineens wel kan?

    Het staat hier trouwens ook heel helder aangegeven dat het niet kan:

    http://www.regelingen-voorzieningen.nl/data/1/133-33.pdf

  • Marije2

    Kan het zijn dat je wel de Wajong toegewezen krijgt met terugwerkende kracht (dat wil zeggen de status) maar niet het geld . Dat is dacht ik inderdaad

    veranderd sinds de nieuwe wajong. Dan zou je bijvoorbeeld wel de korting op je belastingformulieren etc kunnen wijzigen wat ook geld oplevert.

    In iedergeval, als je geld krijgt, zet een deel apart voor naheffingen omdat je inkomen omhoog is gegaan.