hoogte uitkering wajong alleenstaande ouder

  • Ruben

    Hallo,

    ik heb een vraagje over het volgende…

    Mijn zus is een alleenstaande ouder (1 kind 4 jaar) van 23 jaar oud. Zij is volledig arbeidsongeschikt verklaart volgens de Wajong.

    Voordat zij 23 jaar werd heeft zij naast de wajong uitkering ook een aanvullende bijstandsuitkering ontvangen om niet onder het sociaal minimum uit te komen.

    Na haar 23ste verjaardag jl. viel mij al op dat haar wajong uitkering niet de hoogte bereikte, waardoor zij geen aanspraak meer hoeft te doen op een aanvullende bijstandsuitkering.

    laatste specificatie juli 2007:

    Bruto wajong: 989,19

    bruto aanvulling: 197,71

    loonheffing: -197,92

    inhouding zvw: -77,15

    vergoeding zvw: 77,15

    inhouding svw premies: 0

    netto bedrag: 988,98

    Afgelopen vriijdag werd ik gebeld door de gemeente, dat zij dit ook hadden geconstateerd en al navraag hadden gedaan bij het UWV. Het Uwv antwoorde dat mijn zus bij hun vermeld staat al gehuwd/samenwonend ipv alleenstaande ouder. In hun correspondentie staat in zoverre ik kon terugvinden gewoon vermeld dat zij alleenstaande ouder is. Volgens mij zou de wajong-uitkering dan toch juist hoger moeten zijn?

    Graag jullie advies over de hoogte van de uitkering en de toeslagen.

    alvast bedankt.

    gr Ruben

  • Tries

    Hoi Ruben,

    Voor zo ver ik weet zal aan de hoogte van de uitkering niks wijzigen

    alleen aan de toeslagen zou dat kunnen, ik denk dat het dan heel verstandig is

    om het de papieren even naar het uvw te gaan en het na te laten kijken wat het is wel zeer vreemd dat ze als gehuwd bij de een wordt gezien en bij de ander niet.

    Gr Tries

  • Ruben

    Hallo Tries,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik neem morgen contact op met het uwv. Mocht het verkeerd vermeld staan bij het uwv, neem ik aan dat ze dit herstellen en corrigeren met terugwerkende kracht. Dit moet dan weer verrekend worden met de gemeente etc. Ofwel zijn we weer ff druk mee denk ik.

    De hoogte van de basisuitkering op basis van het minimumloon is voor iedereen hetzelfde toch?

    gr RUben

  • Tries

    Bij een afkeuring van 80% of meer geld het 70% van het minimum loon

    ex toeslagen enz

    Ligt er aan in hoevere iemand is afgekeurd.

    Maar voor je zus geld dus 70% van het minimum loon

    Tries

  • Gerda_H

    Dat is sinds 1 juli 75% Tries. Netto een klein beetje meer dus.

    Groetjes Gerda

  • Ruben

    ok bedankt,

    Bel ik hhet UWV krijg ik, “Wegens ovoorziene omstandigheden is het UWV nu niet bereikbaar, probeer het later nog eens”, er is zeker iemand jarig op de afdeling :-).

    gr Ruben

  • Gerda_H

    haha, of ze hebben een zonnesteek gekregen?

    Groetjes Gerda

  • Ruben

    zonnesteek zou ook kunnen, want krijg ik ze eindelijk aan de lijn, gaan ze nadat ik een verhaal van 10minuten heb gehouden ineens zeggen van “oh, u belt namens uw zus, dan kunnen wij u niet helpen, zij moet zelf bellen of u gemachtigd hebben”.

    Hebben ze in principe natuurlijk gelijk in maar ze zijn zo inconsequent als maar kan, Ik heb al meerder malen contact gehad met ze en ben bij ze over de vloer geweest etc. Het is dus maar wie je aan de lijn krijgt dus…

    Nu weer ff op mijn zus wachten tot zij langs komt en opnieuw bellen. Dan moeten ze haar stem horen en dan weten ze dat zij het is. yeah right.

    gr Ruben

  • Tries

    Sorry gerda je hebt gelijk 75 % hihi

    dacht al nu al zonvrij? hihi

    Slaat eigenlijk nergens op als jij gewoon infomatie wilt hebben over hoe hoog de uitkering zou moeten zijn bij alleenstaande, is er niks aan de hand ze geven dan totaal geen prive infomatie over je zus… maar goed het zal wel…

    Tries

  • Ruben

    heb ik me zus helemaal naar mijn werk laten komen… bel ik het uwv, vragen ze alleen naar de geboortedatum en hoeven ze haar niet te spreken of niks..grrr..

    maar goed… blijkt het verhaal van de gemeente niet te kloppen en staan de gegevens van mijn zus goed in het systeem.

    Nu blijft het nog steeds onduidelijk wat betreft de hoogte van de uitkering. Het blijkt dus dat alleenstaande ouders die een wajong uitkering ontvangen (op basis van minimumloon) altijd een aanvulling vanuit de gemeente nodig hebben om op het sociaal minimum uit te komen.

    Ik snap niet dat dat kan.. ben je volledig arbeidsongeschikt krijg je de maximale uitkering waarmee je volgens de richtlijnen niet van kunt rondkomen.

    ff opgezocht.

    UWV 989 euro netto (1185 bruto)

    Bijstand 1067 euro netto

    Zit em denk ik dus in de bruto-netto omrekening omdat ze beide van hetzelfde principe uitgaan. Alleen de wajong is op basis van 90% bruto minimumloon en WWB 90% nettominimumloon..Weet iemand hier iets meer over?

    gr Ruben