hoogte uitkering NETTO

  • naomi_verheij@hotmail.com

    Beste mensen

    Ik ben vandaag aangemeld op deze pagina en misschien zal deze vraag al eens gesteld zijn, toch ga ik hem stellen.

    Ik ben een alleenstaande ouder van 36 jaar met een kind van 15.

    Ik ben voor 80 tot 100% afgekeurd.

    Overal waar ik op het internet kijk, zijn alleen berekeningen te vinden en dat lukt me niet.

    Zijn er alleenstaande ouders of mensen met kennis, die mij kunnen vertellen hoe hoog de Wajong uitkering is.

    Volgens mij krijg ik 90 % van het minimum loon als alleenstaande ouder, volgens het schema maar wat is dat dan NETTO

    per maand?

    Hopelijk weet iemand eindelijk het antwoord wat ik al zolang zoek.

    Groeten Naomi

  • Maartje

    Hoi Naomi,

    Ik ben 21 jaar en krijg ongeveer 720 euro netto van de WaJong. In november krijg ik ongeveer 840 euro, omdat ik dan 22 jaar word. Met de wajong rekenen ze per leeftijd wat je krijgt en bij 23 jaar stoppen de verhogingen dus ook met 36 jaar moet je volgensmij rekenen voor een 23 jarige.

    Rekeningetje:

    Je dag inkomen (van het minimumloon 2009) is 63,75 euro.

    Dit moet je vermenigvuldigen met 21.75. (elk dag-loon moet je met dat cijfer vermenigvuldigen)

    63,75 x 21.75 = 1386,- euro (BRUTO)

    1386 / 100 = 13.86

    13.86 x 75 (je krijgt met wajong 75 % van het minimumloon) =

    1039,- euro (NETTO) in de maand.

    Hoe dat zit met als je kinderen hebt kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik geloof dat dat niet uitmaakt, net zo goed als dat het niet uitmaakt of je inwonend of uitwonend bent, je krijgt hetzelfde bedrag.

    Als je hiervan niet kan rondkomen kun je misschien extra geld krijgen, maar daar moet je bij het uwv voor zijn.

    Tis niet veel….. maar toch dat er zoiets als wajong bestaat. Groetjes maartje

  • Anne

    Hallo Naomie en Maartje,

    De daglonen hangen af van het eventuele beroep wat je zou kunnen uitoefenen als je zou kunnen werken.

    Ik ben 22 jaar en voor 80-100% arbeidsongeschikt.

    Ik ontvang een uitkering van een dagloon van 33,45 euro, dit is 75% van het dagloon wat ik zou verdienen met een baan.

    In totaal ontvang ik per maand dus 799,00 euro, volgende maand wordt ik 23 en dan is mijn uitkering niet meer gerelateerd aan het jeugdloon heb ik begrepen,wat ik dan ga ontvangen weet ik niet, daar krijg ik eerdaags bericht over.

    Het is dus niet zo dat iedereen de zelfde bedragen krijgt, er wordt gekeken naar opleiding en naar wat je nog zou kunnen en daar wordt een beroep bij gezocht en dat inkomen wordt gebruikt bij de berekening.

    Als je ouder bent dan 23 wordt er ook op dezelfde manier gekeken.

    Wat de bedragen voor jou zullen zijn zal je dan horen van de arbeidsdeskundige, al zal er altijd een minimum zijn wat je ontvangt.

    Als je er niet van kan rondkomen kan je aanvullende bijstand krijgen of een toeslag.

    veel succes