samen wonen en wajong of andere uitkering/toeslag

  • frozwa@hotmail.nl

    ik ben sins kort met mijn vriend samen gaan wonen,en heb zelf al ongeveer 8 jaar een Wajonguitkering

    mijn vriend heeft zelf door omstandigheden geen inkomsten en heeft al een flink lange tijd niet meer kunnen werken

    dus we zitten als gezin (hij,ik en mijn zoontje) zover ik weet onder het minimumgezinsinkomen.

    ik las op internet dat ik daarom een toeslag op mijn Wajonguitkering kon krijgen dat was naar ons idee de enige optie,want we hebben naar andere uitkeringen en toeslagen gekeken en die waren er eigenlijk niet,of er werd met een WIA van mij verwacht dat ik ook zou gaan werken ::o wat voor mij echt geen optie is en voor mijn vriend ook niet

    heb de toeslag aanvraag papieren van het UWV dus ingevuld en naar ze opgestuurd met de veronderstelling dat we er recht op hebben want dat las ik op internet

    ik bel nu ongeveer een week later voor de zekerheid naar het UWV om te vragen of dat formulier bij hun is aangekomen.

    dat kon ze mij niet vertellen en zou nog terug worden gebeld.

    werd niet veel later terug gebeld,en toen melde een medewerker van het UWV dat ik geen recht op de toeslag heb omdat mijn vriend na 1972 geboren zou zijn???:S

    klopt de afwijzing wel???:S

    en wat zijn de opties i.v.m. een mogelijke uitkering of toeslag voor mijn vriend?

    we wonen nu met 3 mensen in huis ik,mijn vriend en ons zoontje en heb ook niet veel per maand over naast mijn uitkering omdat ik ook wat grote schulden maandelijks moet aflossen en daar door niet veel over hou,dus was blij dat de optie voor een toeslag bij het UWV er was.

    heeft iemand op dit forum ervaring met inkomsten naast een Wajonguitkering buiten de optie werk?

    of is er iemand op dit forum die ons wat meer info over mogelijke aanvulling naast mijn uitkering?

    wij lopen nu i.v.m. de financiën in een rondje en hadden verwacht en gehoopt dat als we dan toch eindelijk de stap zouden nemen om samen te wonen ook hij recht had op een uitkering of ik iig op een aanvulling.

    alvast bedankt voor het reageren(tu)

    even nagekeken op http://www.uwv.nl/particulieren/Images/WW110%2000947%2010-10.pdf het tabel daar,en daar wordt bij gehuwd of daar mee gelijkgesteld gevraagd:

    Is het inkomen van degene met wie u samenwoont hoger dan €1.600,- bruto per maand?

    nee

    Is degene met wie u samenwoont geboren na 31 december 1971?

    ja

    Behoort tot uw huishouden een kind dat jonger is dan 12 jaar? (dame aan telefoon wist van zoontje,noemde ze op)

    ja

    uitkomst: U heeft mogelijk recht op een toeslag.

    dus ik vraag mij af of de dame aan de telefoon geen fout heeft gemaakt aangezien de vraag “Is degene met wie u samenwoont geboren na 31 december 1971?” ja is??:S

  • almerecity

    ik heb je bericht gelezen ik zit hier het zelfde als jij ik heb de toeslag wel gekregen al in augustus 2010

    dus ik denk dat die dame het fout heeft mij werdt ook gemeld uw heeft meer dan het minium ja duhh ik heb gezegd ik woon samen dus ik zit nu onder het minium loon dus wat doen we nu mij werdt gemeld vult uw maar de papieren in stuur maar op

    sterker nog heb ze naar het uwv gebracht en ja hoor was met 48 uur geregeld en geld op de rekening gestort dus er achter aan zitten wat je ook even moet doen is bij de belasting dienst toeslagen je partner toeslagen partner maken krijg je ook meer zorgtoeslag dat is nu ongeveer 145 per maand voor twee personen en denk ook even aan je huurtoeslag dan

  • frozwa@hotmail.nl

    ten eerste hartelijk dank voor je reactie.

    ik snap niet waarom die mevrouw bij het UWV me verkeerd heeft ingelicht.

    zal er morgen nogmaals achteraan bellen want ik begrijp zover uit jou verhaal dat we er zekers recht op hebben.

    gelukkig hebben we de zorgtoeslag wel al aangevraagd klopt dat het 145 voor 2 personen is.

    betaalt in ieder geval een deel van onze zorgverzekeringen;)

    over de huurtoeslag wat bedoel je?

    ik zelf ontvang wel huurtoeslag mijn vriend niet en omdat hij op zijn zorgtoeslag na geen inkomsten heeft zal mijn huurtoeslag als het goed is niet vervallen

    ben erg blij met je reactie almerecity(:D

  • almerecity

    graag gedaan hoor wat je huurtoeslag betreft jou vriend heeft geen inkomen . plus je hebt een kind daar het zou goed kunnen dat je een hoger bedrag aan huurtoeslag zou kunnen krijgen . wat het uwv betreft ze zijn niet allemaal goed op de hoogte over w3el of geen toeslag verstrekken maar blijf er wel boven op zittten want volgens mij heb je daa gewoon je recht op

  • richard1987

    je moet de inkomste voor huurtoeslag wel door geven aan de belastingdienst

    weet niuet hoeklang die geen inkomsten heb en hoelang jullie al samen wonen

    misschien dat je dan meer of minder krijg niet dat je moet gaaan terug betalen

    alles gewoon doorgeven

  • frozwa@hotmail.nl

    richard1987 Schreef:

    ——————————————————-

    > je moet de inkomste voor huurtoeslag wel door

    > geven aan de belastingdienst

    > weet niuet hoeklang die geen inkomsten heb en

    > hoelang jullie al samen wonen

    > misschien dat je dan meer of minder krijg niet dat

    > je moet gaaan terug betalen

    > alles gewoon doorgeven

    ik heb de wijziging van ons huishouden 26 maart op de site van de belastingdienst door gegeven dus die weten er vanaf

    mijn vriend stond gelijk de 6e maart met terugwerkende kracht bij mij ingeschreven,maar omdat de inschrijving zelf een aantal weken kon duren wachtte ik een brief met bevestiging van de gemeente af maar ongeveer anderhalve week later kwam er al een brief voor hem binnen op mijn adres.

    dus dat hadden we niet verwacht.

    mijn vriend heeft al een flink aantal jaren geen inkomsten meer gehad

  • frozwa@hotmail.nl

    almerecity Schreef:

    ——————————————————-

    > graag gedaan hoor wat je huurtoeslag betreft jou

    > vriend heeft geen inkomen . plus je hebt een

    > kind daar het zou goed kunnen dat je een hoger

    > bedrag aan huurtoeslag zou kunnen krijgen .

    > wat het uwv betreft ze zijn niet allemaal goed

    > op de hoogte over w3el of geen toeslag

    > verstrekken maar blijf er wel boven op zittten

    > want volgens mij heb je daa gewoon je recht op

    rot genoeg waren ze vandaar niet bereikbaar,feestdag(td)

    dus dinsdag dan maar weer bellen want het is een rare situatie:S

    ik hou je/jullie iig op de hoogte;)

  • Hannah

    Hallo,

    Ik ben Hannah, 29 en heb sinds 2010 heb ik een wajong uitkering ivm zware psychische problemen. In 2014 ben ik na een zelfmoordpoging in een kliniek beland. Daar ontmoette ik mijn huidige man. Hij is ook ziek al een aantal jaar en kan dus niet werken. Toen we gingen samenwonen werd ons verteld dat mijn man geen uitkering meer krijgt. Nu, 3,5 jaar later, kwamen we er achter dat de WIA bestaat en dat mijn man daar misschien wel recht op heeft. Aangevraagd, gesprek met de arts gehad en de uitslag is: ja hij heeft recht op een wia, is 100 % arbeidsongeschikt, met een meer dan geringe kans op herstel. Hij krijgt welgeteld 47 euro bruto per maand aan WIA in de vorm van een WGA. Daar kan hij natuurlijk niet van rondkomen en mijn wajong is ook geen vetpot. Omdat ik na 1971 geboren ben heeft hij ook geen recht op toeslagen via de toeslagenwet om het aan te vullen tot het sociale minimum. Wie weet of er nog mogelijkheden zijn bij het UWV om toch een uitkering te krijgen volgens het sociale minimum? En hoe is het mogelijk dat hij 100 % arbeidsongeschikt is verklaard en maar 47 euro per maand krijgt bruto? Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik zou het heel erg op prijs stellen