Geen arbeidsvermogen bij activiteiten (Arbeidsmatige) Dagbesteding.

  • D. Mast

    Op http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/06/25/beantwoording-kamervragen-over-schattingsbesluit-arbeidsongeschiktheidswetten/beantwoording-kamervragen-over-schattingsbesluit-arbeidsongeschiktheidswetten.pdf “beantwoording-kamervragen-over-schattingsbesluit-arbeidsongeschiktheidswetten.pdf” lees ik het volgende over de Wajong-herkeuring voor Wajong'ers met een WSW-ondergrensindicatie die activiteiten verrichten in het kader van de (Arbeidsmatige) Dagbesteding:

    Datum 25 juni 2014

    Betreft Schriftelijk overleg Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidswetten

    Vragen en antwoorden

    Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen en opmerkingen van de fracties van de VVD, PvdA, SP en D66. De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

    Jetta Klijnsma

    VVD:

    Tot slot hebben deze leden nog een aantal vragen bij artikel 2a, lid 2, sub c, onder 5. Waarom wordt er voor gekozen om diegene die activiteiten verrichten in het kader van de AWBZ dagbesteding vrij te stellen van herkeuring? Is de staatssecretaris van mening dat deze groep per definitie geen mogelijkheid tot arbeidsparticipatie heeft? Zo ja, waarop is dit gebaseerd? Is de staatssecretaris van mening dat in alle gevallen waar sprake is van voornoemde dagbesteding herkeuring niet zinvol is? Kan de staatssecretaris aangeven hoeveel betrokkenen die gebruik maken van de Wajong tevens activiteiten verrichten in het kader van de dagbesteding AWBZ en

    hoeveel niet?

    Dagbesteding in het kader van de AWBZ is bedoeld voor mensen die geen arbeidsmogelijkheden hebben, ook niet in Sw-arbeid. Het ligt dus voor de hand hier bij aan te sluiten en deze groep niet lastig te vallen met een onderzoek, nu zij al geïndiceerd zijn voor de AWBZ. Mocht iemand in dagbesteding van mening zijn dat hij wel arbeidsmogelijkheden heeft, dan kan hij dat aangeven en dan zal het alsnog onderzocht worden. Voor zover bekend maakt ca 5% van de Wajongers gebruik van AWBZ-dagbesteding.

    PvdA

    De leden van de PvdA-fractie hebben kennis genomen van het Ontwerpbesluit tot wijziging van het Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidswetten in verband met de Invoeringswet Participatiewet. Zij hebben hier enkele vragen over. In hoeverre valt het verrichten van activiteiten in het kader van dagbesteding in de zin van de AWBZ onder het begrip arbeidsvermogen?

    Het verrichten van activiteiten in het kader van dagbesteding in de zin van de AWBZ valt niet onder het begrip arbeidsvermogen. Dagbesteding in het kader van de AWBZ is immers bedoeld voor mensen die geen arbeidsmogelijkheden hebben, ook niet in Sw-arbeid. Het ligt dus voor de hand hier bij aan te sluiten en deze groep niet lastig te vallen met een onderzoek, nu zij al geïndiceerd zijn voor de AWBZ.

    Aan de ene kant heb je Wajong'ers, waaronder mijzelf, die een WSW-ondergrensindicatie hebben en dus aangewezen zijn op (Arbeidsmatige) Dagbesteding. Aan de andere kant zijn er ook Wajong'ers die nooit gewerkt hebben zelfs niet in WSW-verband, en (Arbeidsmatige) Dagbesteding gebruiken als een re-integratietraject om naar betaald werk te gaan. Bij mij op het werkproject zijn er ook Wajong'ers een WWB'ers die dat gebruiken om te re-integreren naar betaald werk.

  • Hakuna48

    Ben benieuwd hoe het UWV mijn ‘'arbeids vermogen’' wilt gaan schatten. Ben 49 jaar, sinds 1999 wajong en twee volledige keuringen gehad die 80-100 % zijn. Draag als man dagelijks alleen maar vrouwenkleding en heb heel lang haar. Heb een afkeer van mensen en sociale contakten en alles wat met autoriteit te maken heeft. Kan vanwege mijn autisme niet tegen (buren)geluiden en drukte buiten. en wandel vrijwel de hele dag in het bos met mijn jurkjes en heb heel snel ernstige conflicten met mensen die zelfs bedreigend kunnen worden want ik heb altijd een scherp voorwerp zoals een stanleymes of priem bij mij daar voel ik mij veiliger bij.

    Wat heb ik een gruwelijke afkeer gekregen van alles wat mannelijk is, de gene die mannenkleding voorschrift in het openbaar of op de werkvloer moesten ze meteen standrechtelijk executeren in het openbaar!

    Jong uiterlijk, slank, heel lang haar en vrouwelijk! Dit is de creatie die ik ben en wil zijn. :)

    Een UWV arts die mij bekritiseerd op mijn jurkjes en lang haar kan beter maken dat hij uit de spreekkamer weggaat anders krijgt hij nog een gratis facelift.

    Heb alleen lagere LOM school gehad, mag om medische reden ADHD, autisme stoornis geen auto rijden.

    Ik heb al sinds 1982 uitkering en sinds 1999 volledige wajong, een knappe arts die mij op mijn oude dag nog laat werken!

  • Eriw

    Als je een uur achter elkaar kan werken en dat vier uur per dag heb je arbeidsvermogen, je wandelt de hele dag in het bos, dus een participatiebaan als b.v. assistent boswachter zit er al in :)

    Omgekeerd zoals je jezelf beschrijft zou men kunnen stellen dat je de zogenaamde ‘basale werknemersvaardigheden’ mist, maar wat die zijn krijgen we pas volgend jaar te horen, dus misschien geven ze daar een net zo'n ruime draai aan als bij arbeidsvermogen.

  • Eriw

    Het geeft alleen aan hoe verknipt die hele wet is, doe je iets tijdens je dagbesteding in het kader AWBZ dan heb je geen arbeidsvermogen, zelfs als je dat doet als SW-arbeid, terwijl als je precies het zelfde doet zonder die indicatie maar b.v. wel als SW-arbeid heb je weer wel arbeidsvermogen.

  • D. Mast

    Eriw Schreef:

    ——————————————————-

    Het geeft alleen aan hoe verknipt die hele wet is, doe je iets tijdens je dagbesteding in het kader AWBZ dan heb je geen arbeidsvermogen, zelfs als je dat doet als SW-arbeid, terwijl als je precies het zelfde doet zonder die indicatie maar b.v. wel als SW-arbeid heb je weer wel arbeidsvermogen.

    Het heeft er ook mee te maken dat er binnen de (Arbeidsmatige) Dagbesteding ook sprake is van zorg en er meer persoonlijke aandacht en begeleiding is dan binnen het SW-bedrijf. Ook is er binnen de (Arbeidsmatige) Dagbesteding geen werkdruk en zijn de afdelingen ook veel kleiner dan bij het SW-bedrijf, terwijl er binnen het SW-bedrijf wel sprake is van werkdruk en de afdelingen daar ook stukken groter en lawaaieriger zijn. En (Arbeidsmatige) Dagbesteding betekent werken met behoud van de Wajong, WIA/WAO of de Bijstand, terwijl werken binnen de WSW loonvormende arbeid is.

  • D. Mast

    Op http://www.cedris.nl/web/nieuws/Pages/Staatssecretaris_reageert_op_onrust_over_herkeuring_Wajongers_4508.aspx?source=%2fweb%2fPages%2fdefault.aspx lees ik het volgende:

    Staatssecretaris reageert op onrust over herkeuring Wajongers

    Staatssecretaris Klijnsma heeft Kamervragen beantwoord over de aangekondigde herkeuring van Wajongers. De SP vraagt aandacht voor de ontstane onrust onder de Wajongers en de onzekerheid over het moment van herkeuren en de gevolgen ervan. De SP meent tevens dat de groep die een indicatie heeft voor dagbesteding ten onrechte hierover is benaderd.

    Klijnsma meldt dat, als onderdeel van een door UWV gestarte communicatiecampagne (klik hier), alle Wajongers van UWV in juli een eerste brief ontvingen. Daarin is te lezen wat de mogelijke gevolgen van de Participatiewet voor hen zijn en waar zij met verdere vragen terecht kunnen. De staatssecretaris benadrukt dat Wajongers in aanmerking komen voor de garantiebanen die werkgevers op basis van het sociaal akkoord hebben toegezegd. Zij verwacht dat een flink aantal van hen aan de slag zal komen.

    Het is, aldus Klijnsma, niet onterecht dat de Wajongers die in de dagbesteding zitten deze brief ontvingen. Zij zijn niet vrijgesteld van de herkeuring. Wel zal UWV hen op grond van het ontwerp Schattingsbesluit (zie eerder bericht) zonder beoordeling rekenen tot de groep die in principe niet over arbeidsvermogen beschikt.

    De kamerbrieven daarover kun je lezen op http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/08/29/beantwoording-kamervragen-over-herkeuren-van-wajongers-met-een-indicatie-voor-awbz-dagbesteding/beantwoording-kamervragen-over-herkeuren-van-wajongers-met-een-indicatie-voor-awbz-dagbesteding.pdf “Beantwoording Kamervragen over herkeuren van Wajongers met een indicatie voor AWBZ dagbesteding” en http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/08/29/beantwoording-kamervragen-over-herkeuring-wajongers/beantwoording-kamervragen-over-herkeuring-wajongers.pdf “Beantwoording Kamervragen over herkeuring Wajongers”.

  • hans van der tocht

    Er is thuis genoeg te doen als men een gehandicapte als man of vrouw moet verzorgen.(wassen,de was en eten en drinken). En dan die bezuinigingen. Men moet op de scholen dit eens gaan leren(hoe verzorg ik een zieken thuis).

    Hoe maakt men eten want dit is ook niet voor iedereen weggelegd. Porsies maken voor twee dagen en dan weer kijken wat dan.

    Men vergeet één ding , dat dit een heel zware dagtaak en nachttaak is zeker mevr klijnsma moet dit eens gaan doen, dan kan ze eens uit ervaring spreken en niet zoals nu uit de losse pols en hier en daar info.

    Met een AOWtje en PGB (waar de uren erg zijn gekort wat betreft stoffen en zuigen bedopmaken etc.

    Lukt het u om een bed aftehalen en optemaken in 10 minuten? en naar de wasmachine te brengen?.

    Men kan echt wel heel de dag bezig zijn maar dat kan de man of vriend weer doen zonder er uren voor te krijgen.

    En zo is men met een fijne?. oude dag bezig. Vergeet de boodschappen niet.

    Is ook tijd rovend want dat is dit erniet endat weer bij een andere super en zo wordt je langzamer ziek ervan, inplaats van een fijne oude dag te hebben.

    Nee dit lijkt anders dan het in werkelijkheid is bij 4 goedkope zaken boodschappen halen is al geen pretje als je weinig te besteden hebt maar ja deze regering luisterd hier toch niet na.

    De derde wereld oorlog is nu echt aan de gang, dus wachten nu onze jongeren, zieke mensen op nog meer financiele hulp wat ze zeker nuniet krijgen en iedereen in deze positie is al tot het eind toe bezuinigd. Gezond blijven en de auto kunnen behouden voor de boodschappen , kan je gelijk vooranderen ook meenemen, dit zou mooi zijn.

    Maar is wel weer tijd rovend. En zo is de oplossing voor hulp toch weer moeilijker dan men zegt en op papier kan alles.

    De kinderen moeten werken en hoe komt men aan stress? Beter op klantoor zitten.

    Iedereen die werkt moet hier maar eens goed over nadenken mocht het je gebeuren.

    TV kijken en op visite is erhaast niet meer bij.

  • D. Mast

    hans van der tocht Schreef:

    De derde wereld oorlog is nu echt aan de gang, dus wachten nu onze jongeren, zieke mensen op nog meer financiele hulp wat ze zeker nuniet krijgen en iedereen in deze positie is al tot het eind toe bezuinigd. Gezond blijven en de auto kunnen behouden voor de boodschappen , kan je gelijk vooranderen ook meenemen, dit zou mooi zijn.

    Maar is wel weer tijd rovend. En zo is de oplossing voor hulp toch weer moeilijker dan men zegt en op papier kan alles.

    De kinderen moeten werken en hoe komt men aan stress? Beter op klantoor zitten.

    Alle gezonde volwassenen en Wajong'ers met arbeidsvermogen als kannonenvoer naar het front of als matroos op marineschepen, of tewerkgesteld in de wapenindustrie. Dan is er niemand meer om ouderen, chronisch zieken en gehandicapten te verzorgen!

  • hans van der tocht

    Nu, zo erg hoeft het ook niet.

    Alleen men moet minder bezuinigen op deze groepen, zodat ook mensen met een handicap een normaal leven kunnen lijden(ei) wat nu met een lange ij geschreven moet worden helaas.

    Rutte ziet nog steeds niet in dat deze groepen haast niet meer kunnen leven met deze bezuinigingen En dit moet wel de gescheidenis van 2014 in.

    Armoede in 2014 voor de laagst betaalden en zieken en uitkeringsgerechtigden.

  • D. Mast

    Rutte doet alsof het hier goed gaat in ons land en de koopkracht stijgt, dit geldt alleen maar voor de bovenmodale verdieners die in de wat duurdere koopwoningen wonen. Over dat chronisch zieken en gehandicapten het steeds moeilijker krijgen, hoor je hem niet over. Het lijkt wel dat bij Rutte deze mensen domweg niet bestaan. Heeft hij soms een hekel aan deze kwetsbare groepen?